Ninas långpannebröd

 
Dessa bakade jag i helgen till Lördagsfrukosten,  alla i vår familj är tokig med nybakat bröd. LYX* 
Receptet har jag hittat hos Niinis blogg, en sprudlande glad tjej som var med i Hela Sverige bakar:) kika gärna in hos henne, allt från gala & glamour till vardagen ♡ 
Ikväll börjar Hela Sverige baka igen, whiiiiiiii:))))
 
1 pkt jäst 
2.5 dl mjölk 
2.5 dl grädde 
2 msk honung 
1 msk salt 
3 dl havregryn 
7 dl vetemjöl 
1 dl olivolja 
1 dl solrosfrön 
1/2 dl chaifrön 
 
Smula jästen,  värm mjölk+grädde 37° häll i bland jästen. Rör om tills det löst sig.  Häll i honung, salt. Häll i havregryn,  lite av mjölet i taget. Häll i hälften av oljan, resten av mjölet. Låt jobba i kitchenaiden i 5 min. 
Låt jäsa 45 min. Lägg på bakpappersklädd plåt,  häll ut degen över hela plåten. Låt jäsa 45 min till. 
Skär i fyrkanter. Strö ev på lite mjöl. 
Grädda 225° ugn 20 min. till fin gyllenbrun färg. 
 
Mmmm supersmarrigt ☺
 
Ha en fin dag denna vackra höstdag ♡
 
Kram // Helen 
 
 

Kommentarer:

1 ✫Fru Eriksson:

Så gottit får jag testa ♡ ...
/Kram fina du!

2 Marie:

Oh verkar jättegott

3 Biggeros:

Så smarrigt det ser ut🤗🤗

4 Netti Starby:

Vad gott det låter och detta bröd måste jag testa :-D Kramis

5 beccalundin.blogg.se:

Omg de lät väldigt gott

6 MALIN:

Vad gott med hemmagjort bröd :) Kram

7 Eva`s blogg:

Men va smarrigt ....oj ja God morgon på dig :) ser underbart ut o visst är det lyx att äta nybakat :) kram å fin dag

8 Petra Olsson:

Ser gott ut själv ska jag försöka sluta med socker o mjöl så gott det går:) kramar

Kommentera här: