Citrontårta med hallonpannacotta & flädermousse


Hallå! 
Oj, vad mörkt det är ute, det blir nog inte ljust denna dagen, äntligen helg efter många dagars jobb, känns att man är trött i kroppen, så denna helgen blir lite vila hoppas jag, men även trevligheter, väntar hem goda vänner, julmarknad, besöka dottern mm.
Denna tårtan bakade jag till min födelsedag. 

citronbotten:  
200  g smör 
4 dl socker 
3 ägg 
1 citron saften (skalet) 
2 tsk vaniljsocker 
3 dl mjöl
 
smält smör, låt svalna. Rör ihop socker ägg lätt, rör ned i smöret. Sikta i mjölet med vaniljen. Häll i kokosbeströdd form, 20 cm grädda 175g 17 -22 min håll koll! Obs! Denna form ska va lite mindre ca 20 cm diam)  låt svalna. 

pannacotta: 
4 dl grädde
3 gelatinblad 
3 dl hallon
 0,5 dl socker 
 
 
lägg gelatin i kallt vatten 5 min, koka upp grädden med socker,  krama ur gelatinet rör ner i grädden, mixa hallonen, rör ned också. Sila vätskan. häll i form 20 cm ( lägg bakpapper  i formen)  ställ i frys 4 Tim stelnat. 

Flädermousse: 
5 dl grädde 
2 gelatinblad 
1,5 dl koncentrerad fläderjouce 

lägg gelatin kallt vatten 5 min, 
koka upp 2 dl grädde rör i flädersaften, vispa upp 3 dl grädde till (till toppar) rör ned grädden med gelatinet i , lägg citronbotten i botten på en större form 24 cm med hallonpannacotta på, häll moussen på. Ställ i frys över natten, tag fram dagen efter i kylen, så den tinar några timmar, dekorera med  kupoler av pannacotta mousse, grädde, bär, choklad mm, 
låt fantasin flöda dekorera hur du vill 🎂 
 
                  Trevlig helg~H
 


 

Kommentera här: