Skånska pepparkakor

 
Hej där! 
Hoppas ni mår bra därute? Här är allt lugnt, förutom att jag jobbat väldigt mkt nu...,  mitt vanliga jobb, jobb i butiken och haft kransbindningskväll som var väldigt uppskattat. Men idag hade jag ledig dag efter åtta dagar med jobb, så idag har jag kört all in på adventetsmys & piff för hela slanten. Dessa skånska pepparkskor var mina favoriter som barn. Såg de på matplatsen blogg och var tvungen att baka dem::) blev precis lika goda som jag hoppats på!.... 
 
 
3 dl ljus sirap
1 tsk ingefära
1 tsk kanel
1 msk bikarbonat
1 msk mjölk
7 dl vetemjöl
 
Blanda sirap, ingefära, kanel, rör ut bikarbonat med mjölken rör i och blanda ned mjölet och blanda till en deg, den blir lite ”sandig” i konsistensen. Ta plast över bunken, låt vila i kyl över natten. 
 
dela degen i 18 delar, rullar 9 bollar på varsin plåtar, platta till lite, de flyter ut lite, grädda 200 grader. Låt svalna på plåten. 
 
 

Kommentera här: