Citronbaguetter

 
Hej på er! 
 
Har er helg varit bra? Vi har haft en supermysig  helg med massa roligt:)) laddat med ny energi inför kommande vecka....  ikväll till de färska räkorna gjorde jag dessa goda citron baguetterna. De är kalljästa över natten så smidigt att baka. 
 
25 g jäst 
5 dl vatten 
1 msk olja 
2 tsk salt 
2 msk citronskal 
12 dl manitoba mjöl (proteinrikt mjöl) 
Går även bra med vanligt vetemjöl 
 
Smula jästen,  rör i vatten, salt, olja, citron blanda väl. Tillsätt det mesta av mjölet (spara någon dl till utbakningen) till en deg, kör i maskin 10 min. Låt stå i burk med lock el plast över natten 12 timmar. Degen ska vara rättså lös, vänd upp degen forma och vrid till två baguetter. Lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa 10 min. Skåra bröden med en kniv, Pensla med vatten grädda i 250 °10 min. Öppna luckan, sänk ugnen till 150° Pensla igen med vatten. Grädda ytterligare 20 min.  
 
Ha en fin start på veckan vänner ♡ 

Kommentarer:

1 Suss:

Det lät smidigt, att jäsa över natten, och de ser jättegoda ut. Här bakades det också bröd igår. Kram

2 Mirre:

Oh de ser supergoda ut, =D. ha ett bra veckostart du med

3 Netti Starby:

Vad gott och jag älskar hembakat bröd! Kram

4 Petra Olsson:

såg jättegott ut;) mjölet köper man de i vanlig matbutik? aldrig hört talas om.kramar

5 Eva`s blogg:

Hej..oj vad de ser goda ut :) gott och va härligt stt din helg varit bra här är det snart jobb :) skön måndag kramen

6 Linn Strömberg:

Åh vad gott det låter!

7 Maria:

Oh så gott det ser ut.
En härlig vecka till dig oxå.
Kram

8 MALIN:

Vad gott! Detta receptet ska jag prova någon dag :) Kram

9 Tilda Barkselius:

Aldrig hört talas om citron baguetter men låter väldigt gott!

10 sommarblom.blogg.se:

Åh vad gott :D

11 Amanda :

Åh vad gott det ser ut, var det gott? :D

Mvh Amanda

12 Lollo:

Nej men så gott, det där får testas!

13 Emmelie:

Va spännande med citron i brödet! Kan tänka mig att det passade perfekt till räkorna :-D

14 Felicia - Everyday / Fashion / Modeling:

Åh vad gott:)

Kommentera här: