Morotsbröd Nattjäst

 
Hej fina!
hoppas allt är bra med er, här är allt toppen! Lite nytt i köket, brickan som skymtas fick jag av fina vänner på nyår, och småvasena är köpte i blomsterbutiken jag jobbar i ny, tyckte de var så söta ihop med lite rosa nu när det börjar bli vår. Bakade gott morotsbröd i helgen, enkelt och smidigt med nattjäst bröd. Om ni vill ha fler recept på nattjäst, kika i kategori: bröd. 
 
 
25 g jäst
3 dl ljummen mjölk 37 g. 
1-2 morötter fint rivna
1 tsk salt 
2 msk mörk sirap 
2 msk olja 
1-2 dl rågsikt el rågmjöl
6-7 dl vetemjöl
 
smula jäst, rör i ljummen mjölk , sirapen, olja, morötter och mjölet, ska va lite lösare deg, ca 8 dl totalt brukar vara lagom.  lägg ett bakpapper  i en limpform , plasta sätt i kyl över natten, ta ut låt jäsa 20- 30 min. Sätt ugn 250 g sänk till 200 grader Grädda ca 30 min, 
 
Supergott med ljummet bröd, med mycket smör på ;) ev lite ost & marmelad, mmm mums!!
 
 

Kommentarer:

1 Petra Olsson:

Så gott med nybakat bröd. kramar

2 Eva`s blogg:

det vill jag gärna prova :) ha en fin måndag kram

Kommentera här: