Rabarberdröm med toscatäcke

 
Alltså denna var så god med sin knäckiga yta:) 
M.U.M.S säger jag bara... 
 
150 g smör 
4 dl mjöl 
1/5 krm salt 
1/5 fl florsocker 
1ägg 
1/5 msk vatten 
 
nyp ihop ingredienser och blanda i ägg och vattnet hastigt, lägg i kylen inplastad 30-60 min så den får vila. Kavla ut degen, lägg i löstagbar form, en bit upp på kanten. Sätt aluminiumfolie där. Grädda 175g 10 min. 
 
fyllning: 
500 g rabarber 
400 g hallon frysta går bra
4 msk potatismjöl 
1/5 dl socker  
0,5 tsk kanel
0,5 tsk vaniljsocker 
 
Blanda rabarber och hallon, blanda i övriga ingr. Lägg i formen, grädda 25 min till. 
 
Toscatäcke: 
300 g smör 
2 dl socker 
6 msk mjöl 
4 msk mjölk 
200 g mandelspån 
 
Smält smör i en gryta , blanda i socker mjölk. Rör ned mjöl,mandel låt puttra 1 min, häll knäckiga toscan på fyllningen grädda 10-15 min till. Låt svalna, ta bort ringen,
 
Servera med Vaniljglass el vaniljsås. 
 
 
 
 

Kommentera här: