Kladdkaka fudgeglasyr & maränghönor

 
Glad Påsk!
 
Idag har jag varit och jobbat i blomsterbutiken, så himla roligt! Gjort många fina påskbuketter och träffat härliga kunder. nu har vi precis fikat med rester av denna kladdis :) mums!
Ikväll ska vi ta det lugnt, imorgon till mina fina föräldrar på Påskmiddag 💛
Här kommer receptet..., 
 
 
Kladdkaka:
2 ägg 
3 dl socker
1 msk vanilj 
4 msk kakao el 100 g mörk choklad
1 krm salt
1 1/2 dl mjöl 
100 g smält smör 
 
Smält smör, rör ned socker och torra ingrideienser, rör i smöret, smöra mjöla en form. Grädda 175grader 17-18 min. 
 
Fudgeglasyr;
3 1/2 dl florsocker
2 msk smält smör
4 msk kaffe
1 msk kakao
2 tsk vanilj
 
smält smör och rör i kaffet, med övriga ingrideienser. 
Bred på kakan när den svalnat. 
 
Maränghönor;
2 äggvitor
1 1/5 dl socker 
1 krm ättikssprit
 
vispa äggvitor med lite socker i taget till hård maräng och ättikssprit i tills bunken kan  vändas uppochner, spritsa ut hönor runda sen ”dra ut stjärten” till en spets, spritsa en liten boll till huvud. Jag färgade näbben med gul karamellfärg, kammen röd med gelefärg, går säkert med karamellfärg oxå) jag trodde jag skulle misslyckas för hade hört man inte kunde använda karamellfärg men näbben blev ju bra ;) 
 
 
 

Kommentarer:

1 angelicasvarld.blogg.se:

Glad påsk - å va mysigt du/ni har det!! Ser ju fantastiskt gott ut!

2 Mirre:

Riktigt påskig, god och fin

3 Eva`s blogg:

Åh va fin tårta :) hoppas du har det gott i påsk med allt kram

4 Petra Olsson:

Men så söt kaka:) kram

5 Ellen Gräntz:

Men vad gott!!

Kommentera här: