Tårta med sommarsmaker

 
Hejsan! 
Mammy fyllde år, och såklart att jag bakade tårtan, mer än gärna, det är ju så kul:) 
jag provade några nya frächa smakar och dekorerade med jordgubbar. 
 
Tårtbotten: 
4 ägg
4 koppar socker 1 kopp=11/5dl) 
4 koppar mjöl
4 tsk bakpulver 
4 tsk vaniljsocker 
150 g smält magarin
2 koppar uppvärmd mjölk
 
vispa ägg socker pösigt. Smält smör, låt svalna lite, sikta ned mjölet sen mjölken, smöret. Grädda i smord brödad form 175 grader 35-40 min 
 
Tårtfyllning 1 
rabarberkompott;
koka upp
1/5 liter skalad och delad i bitar rabarber med 0,5 dl vatten, 1 1/5 dl socker, 1 msk vaniljpaste (på tub) el 1vaniljstång Fröna och stången. Koka 10 min, låt kallna.  
 
Tårtfyllning 2 
glasskräm = vaniljkräm blandat med hårt vispad 40% grädde. 
 
Tårtfyllning 3 
jordgubbsmousse (här fuskade jag och tog färdig mousse på påse. 
 
Garnering: hallonpannacotta:
5 dl vispgrädde
3 msk socker 
3 gelatinblad i kallt vatten 5 min 
11/5 -2 dl hallon 
 
koka upp grädde med socker, lägg gelatin i kallt vatten och krama ur det, vispa i det i grädden. Koka upp hallon lite socker till mosat sönder, sila och rör ned i grädden. ställ i kylen att stelna till dagen efter. 
 
Dekorera tårtan med rabarberkompott på 1-2 lager + skivade jordgubbar.
Glass kräm på 1-2 lager 
jordgubbsmousse på ett lager 
spritsa hallonpannacotta överst och spritsa grädde. 
 
Jag delade botten så det blev fem lager emellan + översta att garnera. 
Man kan göra 11/5 sats på tårtbotten om man vill ha den högre. 
 
Lycka till!! 
 
 

Kommentarer:

1 Johanna:

men åh så gott!

2 Angelica Wåhlin:

Ååh, vad gott!

3 Eva`s blogg:

både vacker o ser god ut :------) skön kväll :)

4 Eva`s blogg:

kram :)

5 ullie:

men oj va fin tårta såg verkligen god ut va duktig du e

ha en fin morgon dag kramar

6 Alice Lindström:

mumms vad gott!

7 Emma Engström:

Åhh namnam! <3

8 Petra Olsson:

Ser både vacker o god ut, kram

9 Josäfin Andersson :

åh vad gott det ser ut!! :D

Kommentera här: