Lakritskladdkaka med lakritstopping

 
Kladdkakans dag!
Detta är en av de godaste kladdkskan jag vet, helt såld på denna om man gillar lakrits i kombo med choklad. 
 
 
100 G smör 
100 G mörk choklad 
2,5 dl socker
1,5 msk Vanilj
Salt
2 ägg
1,5 dl mjöl
cav8 turkisk peppar karameller
 
Smält smör, låt choklad smälta där i, vänd i de torra ingridienserna, ägg, smöra mjöla en form, häll i smeten grädda 175g 18-20 min. Låt svalna. 
 
Lakritsglasyr:
75 g smör 
1/5 dl socker
1/5 dl sirap
1,5 dl grädde 
 2 msk kakao
200 G choklad fazer med lakritssmak el 
mjölkchoklad +
8 krossade turkisk peppar karameller. 
1 tsk lakritspulver
 
smält ihop allt i en gryta, tills det tjocknar koka ihop en stund. Bred glasyren på kakan, servera med grädde el glass. 
 
 

Kommentarer:

1 angelicasvarld.blogg.se:

Men så mumsigt! Själv så blev jag utan kladdkaka idag så jag får se till att baka något smarrigt i helgen istället! Hoppas du haft en fin dag!

2 Eva`s blogg:

jag är ju såå svag för lakrits :)

3 Biggeros:

Jag som älskar turkisk peppar. Du är så duktig att baka kakor!!!!

4 Maggie Bergius:

Den ser supergod ut! Tack för tipset att använda lakrits i, ska testa det:) Ha en fin dag!

5 Netti Starby:

Åh vad gott det ser ut! :-D Kramis

Kommentera här: