Mangotårta med nougatvirvlar

 
Hej fina ni! 
 
Sitter i bilen påväg till en helg i Göteborg, ska bli såååå mysigt och en stooor sol ser det ut att bli i helgen. Helgen blir shopping, god mat på uteresturanger, Göteborgsvarvet imorgon, undrar hur det ska gå?!.... träningen har inte varit helt lätt med mitt onda knä, som nu är bättre, men hoppas att jag kommer i mål;) 
Det är en liten kick trots allt.... 
Sen hoppas jag på Ullared på hemvägen, tror ni jag kan locka med mannen dit? :)) 
 
Denna tårtan bakade jag till Morgan på födelsedagen ♡
 
 
Botten:
3 äggvitor 
1 1/2 dl socker 
2 krm citron  
 
Chokladkrräm;
1 1/2 dl vispgrädde 
150 g mörk choklad 
 
Mangomousse ;
3 gelatinblad 
350 g mango
1/2 dl florsocker 
2 msk lime saften 
2 1/2 dl grädde 
 
125° Vispa äggvitor och citronjouice poröst. Vänd i socker lite i sänder, vispa ordentligt.  Lägg ett bakpapper i löstagbar form. Häll i smeten. Grädda 1- 11/2 timme stäng av ugnen och låt den stå kvar i ugnen.  
Koka upp grädde, lägg i chokladen som får smälta, låt svalna,  lägg krämen på marängen. Ställ i frysen att stelna.
 
Lägg gelatinblad I kallt vatten 5 min.  Mixa mango,  blanda med florsocker och citron. Vispa grädden. Låt gelatin smälta med 2 msk vatten + 2 msk mango, rör med detta i mango purén. Vänd i grädden. 
Häll på tårtan, ställ I frysen par timmar minst. Tag fram 30 min innan fikat.  Jag garanterade med nougatvirvlar (som man hyvlar) och ätbara penséer. 
 
Kom gärna med tips på bra, mysiga resturanger i Göteborg:) & glöm inte hålla tummarna för mej imorgon på G-varvet,  kan behövas....
 
Trevlig helg ♡ 
 

Kommentarer:

1 Mirre - Sweetwords:

Men så gott

2 Netti Starby:

Åh vilken vacker tårta! <3 Kramis

3 Julia:

Åh vad gott det ser ut!!

4 Fru Eriksson:

Wow,så vacker tårta ♡ & säkert supergotti ...
/Kram

5 ajlimullersandvik.blogg.se:

Lycka till med Göteborgsvarvet! Jag har också problem med knät, så ingen vidare träning för mig. Tårtan ser fantastisk ut!

6 Amanda:

Wow den ser sååå god ut!!

7 ullie:

åhhh men så gott det såg ut
önskar dej en fin start på helgen kram

8 Petra:

Den ser ju liksom superfin ut 💕Kram

9 Eva`s blogg:

Gott & vackert ha en fin helg kram

10 Tove:

Dragit igång en veckans blogg vore kul om du ville delta :D

Kommentera här: