Kolamousse & chokladmousse på spröd botten

 
Torsdag & snart helg, om någon fyller år och ni ska ha kalas vill jag tipsa om denna mousstårtan. Den har en spröd botten. Så god och enkel. 
 
Solen skiner och efter jobbet ska jag hem till min trädgård att fixa, räfsning  blir det, längtar! 
 
 
1 pkt  Bragokex
150 g smör 
 
Vit chokladmousse:
200 g vit choklad 
11/2-2 gelatinblad 
3 dl vispgrädde 
 
Kolamousse :
1 påse AKO Gräddkola (el Riezen, dumle) funkar säkert
50 g mjölkchoklad 
 3 dl vispgrädde 
 
Kexbotten: smält smör, mixa Bragokex.  Lägg i botten på avtagbar form. Ställ kallt. 
 
Vit chokladmousse :
Lägg gelatinblad I kallt vatten 5 min. Värm hälftenav grädden. Rör ner gelati. Smält vit choklad Rör ned i grädden. Låt svalna. Vispa resten av grädden (ejför hårt) blanda med chokladblandningen.  Häll på tårtan, plasta in. Ställ i frysen par timmar. 
 
Kolamousse :
Lägg gelatinblad I kallt vatten 5 min.  Värm 1 dl grädde, rör ned gelatinet,  smält AKO kolor använde jag, det går säkert lika bra med tex. Riezen el dumlekolor om man vill. Rör ned kolor i grädden. Låt svalna.  Vispa 2 dl lättvispad grädde vänd mer försiktigt i kolagrädden. Häll moussen på nästa lager. Ställ i frysen . 
 
Tag fram en bra stund innan fikagästerna kommer och ställ i kylen. Dekorera med chokladspiraler, björnbär, hallon, chokladmynta. 
 
 
Hoppas ni provar att baka denna:) Kram på er ♡ 
 
 

Kommentarer:

1 Fru Eriksson:

Wow så vackert & säkert riktigt gott!
/Kram i vårgoa solen

2 Mirre:

Mums så gott

3 GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen:

Men gud så gott! :)

4 Eva`s blogg:

Låter gott men gud vilket konstverk! du har sådan talang :) fin morgon å kram

5 Biggeros:

Vilket konstverk och den låter lyxig värre. Kram

6 Bella:

Åh vad gott!

7 Moa Kandelin:

Mums så gott!

8 Mirjam Therese:

Mmmm gott! Och fin dekorering :D

9 Netti Starby:

Vad sugen jag blev och så himla fint du har dekorerat! <3 Kramis

10 Anita:

Så fin :D

11 Nelly:

Oh, den såg inte lite god ut eller så..! :3

12 The Queenie:

Åh den såg riktigt god ut :D Och fin var den med :D

13 Amanda Jona [SPONTAN]:

Alltså jag blir alltid så himla sötsugen när jag klickar mig in på din blogg, haha! Detta såg verkligen så gott ut :)

14 Tilda Barkselius:

Men så gott!!!

15 Petra Olsson:

Ser riktigt tjusig ut:) kramar

16 Celine Lundqvist Fors:

Så gott!

17 Marie Bergman:

Ser supergott ut :)

Kommentera här: