Vallmokaka

 
Hej därute!
 
Detta brödet är så lättbakat, jag brukar baka det när vi ska ha soppa till middag. Supergott:)
 
1/4 pkt jäst 
2 dl fingervarm mjölk 
1 tsk salt 
1 msk rapsolja 
5-6 dl vetemjöl 
Garnering; vallmofrö+pumpakärnor 
 
Smula jästen, ljumma mjölken till 37 ° Rör ned det och salt, olja och sist mjölet. Sänk ner bunken i en annan bunke med varmt vatten i, ta på plastfolie och låt jäsa där 20 min. Knåda degen, Kavla ut och platta till en boll. Skär 8 bitar "nästan igenom" 2 cm tjock kaka. Jäs 20 min till.  Sätt ugn 230° Pensla med vatten Grädda  15-18 min. 

Kommentarer:

1 Mirre:

Mums

2 ✫Fru Eriksson:

Så gottit❣ & ...
Vackraste foto som alltid/Kram finaste

3 Netti Starby:

Åh vad gott! :-D Kramis

4 Eva`s blogg:

Låter smarrigt :) o vackert är det oxå fin helg kram

5 Amanda Jona [SPONTAN]:

Älskar hembakat bröd så måste helt klart testa det här receptet :)

6 Maria Grahn :

Det där måste jag testa baka, ser ju supergott ut. Hoppas du haft en härlig helg vännen! Kram

Kommentera här: