Piroger med ost/skinkfyllning

 
Sportlov....
Hur glada blir inte kidsen om vi packa  picknickkorgen med dessa piroger som jag brukar variera med ost/skinkfyllning el köttfärsfyllning. Dessa brukar sonen gilla:)) 
 
 
Deg:
50 g jäst 
5 dl mjölk 
11/5 tsk salt 
1 nypa socker 
13 dl Vetemjöl 
 
Fyllning: ost/rökt skinka 
 
Smula jästen, ljumma mjölken till 37 ° Rör ned mjölken med salt, socker, mjölet. Arbeta ihop till en deg, låt jäsa 45 min. Kavla ut, ta ut rundlar, lägg på skinka, riven ost el lite oregano. Vik över, "limma ihop med ägg" låt jäsa 30 min.  Pensla och grädda 225° 12-15 min. 
 
 

Kommentarer:

1 Lisa Jungqvist Larsson:

OMG jag älskar piroger! Detta recept ska jag göra inom kort!! Ser så gott ut! Kan man frysa in några stycken tro? Smidigt att ha och plocka fram lite då och då när det krisar tänker jag:)

2 Netti Starby:

Piroger är så himla gott! <3 Kramis

3 Eva`s blogg:

får nog göra det en dag :) tack o fin dag <3

4 Nelly:

Men åh, så gott det lät med piroger :3 Måste prova att göra detta någon dag!

5 Ida:

Åh vad gott det lät!! :) Kram

6 Mirre - Sweetwords:

Men oh så gott

7 marie:

var har du köpt den fina tavlan

8 Biggeros:

Piroger som är så gott och lätt att förbereda. Skink/ost pirog låter även gott=) Kram

9 Cissi:

Men så gott! Perfekt utflyktmat nu till sportlovet

10 Tilda Barkselius:

Åh så gott!

11 Jasmine:

Hemma gjorde piroger är verkligen goda! Hade jag inte planerat pizza bullar imorgon så hade vi definitivt kört på de, men finns en söndag också :D

12 Petra Olsson:

Piroger känns som evigheter man åt,måste prova ngn gång:] kramis

Kommentera här: