Semmelsandwich

 
Hoppas er helg varit bra:) jag har gått och dragit på mej en dunderförkylning.....hoppas resten av familjen klarar sig!! Jag tålde nog inte helgens alla festligheter, haha.... Försöker kurera mej med allt möjligt, vi som ska åka iväg en sväng i helgen, måste hinna pigga på mej ;) Ja, imorgon är det ju "fettisdagen" då man ska  mumsa semlor. Jag gjorde en ny lite rolig variant, tänk er: Cookie+glass+mandelmassa= semmelsandwich - supersmarrigt:)) 
 
 
Peanut butter cookies:
100 g magarin
2 dl farinsocker
50 g mandelmassa
1 ägg
21/2 dl jordnötssmör
1/2 tsk bikarbonat
1 krm salt
31/5 dl vetemjöl
2 tsk vanilj
 
Sätt ugn 175 grader. Vispa smöret med florsocker vitt och fluffigt. Blanda ner ägg och jordnötssmör,mandelmassan.  Rör ihop bikabonat med mjöl, salt och vanilj. Rör till en jämn deg. rulla till en lagom "tjock rulle" vira in i plastfolie. lägg i kylen 20 min. Skär kakorna i 1.5 -2 cm tjocka kakor. lägg på plåt. Grädda 10-15 min. i mittan av ugnen. de ska vara hårda på kanternaoch lite sega i mitten. Tag ut och låt svalna på galler.
 
Glass med kanderade mandlar;
2.5 dl vispgrädde
0.5 burk kondenserad mjölk
kanderade mandel el pekannötter 
mandelmassa
 
Vispa grädden tills den blir "toppig" vänd ner den kondenserade mjölken. Hacka mandlen el pekannötter och rör i. Rulla små bitar av mandelmassan o vänd ner. Frys ner ordentligt , gör gäna glassen dagen före el minst 5 tim i frysen. Stansa ut med ett runt mått, lägg mellan två kakor. 

Kommentarer:

1 ✫Fru Eriksson:

Gottit ♡ ...
/Kram fina & tack för receptet!

2 Kristin/onlyfemale :

Mums! Låter såå gott!

3 Natalie Salazar:

ååh mums :) vilken söt

4 N:

Vad gott :D

5 Maria:

Oj så god den verkar...fina bilder.
Kram

6 snyggafilippa.blogg.se:

Gott! Var gärna med i min giveaway :) Kram

7 Natalie:

Såg ju bara för god ut:D

8 milina.blogg.se:

Såg sjukt god ut!

9 sarah:

okok =) fin semla =)

10 Eleonora Adriana ♥:

Muuums!

11 MATILDA:

vad gott :D

Kommentera här: