Blåbärsbullar

 
Godmorgon Måndag! 
 
Ja, igår var kanelbullens dag, men jag valde att göra dessa goda blåbärsbullar istället till ombyte, och "de gick hem bland fikagästerna" hemma på altanen. Idag är det jobb, sen hem en snabbsväng och vidare på Bio med mannen och hans kollegor på firman.  
 
Deg: 50 g jäst 
175 g magarin 
5 dl mjölk 
1 ägg 
1 tsk salt 
1.5 dl socker 
13 dl vetemjöl 
2 tsk kardemumma 
 
Blåbärsfyllning:
6 dl blåbär 
1 dl socker 
2 msk Maizena 
2 tsk vatten 
 
Pensling: ägg+ pärlsocker. 
Smula jästen i en bunke. Tillsätt fingervarma mjölken 37°. Rör ned socker, salt, ägget, kardemumma och det mesta av mjölet, arbeta degen, tillsätt det rumsvarma smöret och jobba ihop degen. Låt jäsa 30 min. 
 
Blåbärsfyllning: blanda blåbär, socker, Maizena,  vatten i en gryta, låt koka ihop tills det tjocknar. Ställ att svalna. 
Kavla ut degen, lägg 1.5 tsk fyllning på. Nyp ihop till knyten. Låt jäsa 30 min. Pensla med ägg + pärlsocker. Grädda 250° 7-9 min. 
 
LYCKA TILL!!
 

Kommentarer:

1 Liene Svärd:

Så gott! var ett tag sen jag testade göra bullar med bär.

2 Annika:

Ser gudomligt goda ut :O)

3 Maria G:

Ser jättegoda ut!

4 Mirre:

Ohh sådan sommarkänsla man fick =D, gottit

5 ISA:

ser helt galet gott ut! nybakat <3

6 Maria:

Så fina bilder på härliga bullar.
Kram

7 linah:

men ååhh va gott!! :D

8 Jessy:

Gud, ser så goda ut! har nog aldrig smakat med blåbär innan! :D

9 Isabella:

så gott!

10 MADDISENJ.SE:

Men Gud så gott

11 JoJo:

men mums vad gott det låter med blåbärsbullar! :D

12 MartinaOlsson:

sv; tusen tack! :)

13 angelicasvarld.blogg.se:

MEn så gott - det där hade min dotter älskat!!! Hon är galen i blåbär!

14 Gabriella:

Mmmh gott!!

15 Amanda Jona [SPONTAN]:

Men alltså mums!

16 home2tiny:

Men gudars så gott med blåbär i, måste absolut testas då jag har två bulltokiga killar. Kramisar Tina

17 Cissi:

Å vad gott det ser ut ;)

18 johanna:

tack! dina var också fina!

Kommentera här: