Äppelbröd med rosmarin

 
Godkväll! 
Allt bra med er? Här är det full rulle med jobb, träning mm. - jag var på gymmet ikv. och körde crosstraining passet,  så skönt nu efter vår semester att röra på sig igen ;) mår såå mycket bättre när man är igång med träningen:)) tänkte tipsa om detta goda brödet, passar bra nu till adventsfrukosten med smak av äpple bl.a 
 
2 äpplen 
50 g jäst 
50 g smör 
5 dl vatten 
2 tsk salt 
1 msk honung
3 msk hackad rosmarin 
3 dl rågmjöl 
1 lit vetemjöl
2 dl pumpakärnor 
Garnering: torkad äppelringar, rosmarinkvistar, 
Pumpakärnor 
 
Skär äpplen i små tärningar. Smula jästen , smält smör och blanda med vatten 37° Rör ut i jästen. Tillsätt salt, honung,  rosmarin,  mjölet, äppeltärningar, pumpakärnor. Låt jäsa 1 tim.  Dela i två bitar, forma till runda bröd. Lägg på plåt, tryck försiktigt ner äppelringar och rosmarin på brödet. Låt jäsa 40 min. 
Strö på pumpakärnor, pudra lite mjöl på. Grädda 40 min 200° 
 

Kommentarer:

1 ✫Fru Eriksson:

Huuuuer gott låter inte detta & det doftar ljuvligt ♡ ...Hihi

/Kram & tack för receptet!

2 Eva`s blogg:

visst är träningen a och o jag är glad att jag kommit igång med min ;) men gud va gott brödet ser ut mums :) skön dag till dig kram

3 ullie:

Men oj va gott det såg ut. Kan man ju testa :D
önskar en fin dag kram

4 Cissi:

Men vad gott det lät

5 coffeeandcupcake.blogg.se:

Så gott de verkar :)

Kommentera här: